حکم شرعی بازیهای کامپیوتری، بیلیارد ، پاسور و تخت نرد
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۷۳۰۶۲
به گزارش قدس آنلاین، نیاز انسان به تفریح و بازی موضوعی است که در آموزههای قرآن و حدیث هم به آن توجه شده و تأکید شده که انسان به این نیاز اساسی توجه داشته باشد تا نشاط و شادابی در زندگی حفظ شود؛ هرچند باید از افراط و پرداختن به امور بیهوده و لغو دوری کرد. در عین حال بعضی امور قمار و باطل در قالب بازی انجام میشود که باید دقت ویژهای به آن شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
با مرور برخی آموزههای فقهی در ارتباط با قمار و تداخل آن با بازیها و تفریحات سالم، به بررسی نظر مراجع عظام تقلید در این باره پرداختهایم.
بازی با کامپیوتر
سؤال: بازی قمار، به صورت تک نفره با رایانه چه حکمی دارد؟
همه مراجع (به جز بهجت، سیستانی، فاضل و مکارم): بازی با آلات قمار جایز نیست؛ خواه طرف مقابل، شخص باشد یا رایانه.
آیات عظام بهجت و سیستانی: بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.
آیات عظام فاضل و مکارم: اگر طرف دیگر رایانه باشد، اشکال ندارد.
بازی شطرنج
سؤال: بازی با شطرنج، بدون برد و باخت و به منظور تقویت فکر و حافظه، چه حکمی دارد؟
آیات عظام امام، تبریزی، خامنهای، فاضل، مکارم و نوری: اگر (واقعاً ) در نظر عرف از آلت قمار بودن خارج شده باشد، بازی با آن اشکال ندارد.
آیات عظام بهجت و وحید: اگر بدون برد و باخت باشد، بنا بر احتیاط واجب جایز نیست و این احتیاط بسیار شدید است.
آیات عظام سیستانی و صافی: بازی با شطرنج حرام است و انگیزه یاد شده، هیچ تأثیری در حکم ندارد و باعث جواز آن نمیشود.
***
سؤال: اگر برای مقلد ثابت شود که شطرنج در زمان حاضر آلت قمار بودن خود را از دست داده است، بازی با آن بدون برد و باخت، چه حکمی دارد؟
همه مراجع (به جز بهجت و صافی ): اگر احراز شود که از نظر عرف، آلت قمار بودن خود را از دست داده است، بازی با آن اشکال ندارد.
آیتالله بهجت: بازی با شطرنج، اگر بدون برد و باخت باشد، بنا بر احتیاط واجب جایز نیست و این احتیاط بسیار شدید است.
آیتالله صافی: بازی با شطرنج، در هر حال حرام است.
جوایز ورزشی
سؤال: آیا در بازی های ورزشی، تعیین جایزه از سوی شخص یا گروه دیگر (غیر از مسابقهدهندگان) اشکال دارد؟
همه مراجع: در فرض یاد شده، اشکال ندارد.
شرطبندی
سؤال: آیا هر بازی که در آن برد و باخت و شرطبندی انجام شود، حرام است؟
همه مراجع: هر نوع بازی که به صورت برد و باخت و شرط بندی باشد، حرام است؛ مگر در مسابقه تیراندازی و اسبسواری.
تخت نرد
سؤال: حکم بازی با تخت نرد را بیان کنید؟
آیات عظام امام، تبریزی، خامنهای، فاضل و مکارم: اگر از آلات قمار محسوب شود، بازی با آن هر چند بدون برد و باخت، حرام است.
آیات عظام بهجت و وحید: بازی با نرد، اگر به صورت برد و باخت باشد، حرام است و بدون آن بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.
آیات عظام سیستانی، صافی و نوری: حرام است.
بازی با ورق
سؤال: بازی ورق و یا پاسور چه حکمی دارد؟
آیات عظام امام، تبریزی، خامنهای، صافی، نوری و وحید: بازی با آلات قمار، هر چند بدون برد و باخت حرام است.
آیات عظام بهجت و مکارم: اگر به صورت برد و باخت باشد، حرام است و اگر بدون آن باشد، بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.
آیتالله سیستانی: اگر به صورت برد و باخت باشد، حرام است و اگر بدون برد و باخت و شرط بندی باشد؛ چنانچه در عرف محل (شهر) از آلات قمار شناخته شود، بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.
آیتالله فاضل: اگر در عرف از آلت قمار بودن خارج شده باشد و برد و باختی در کار نباشد، اشکال ندارد.
بیلیارد
سؤال: با توجه به رواج بیلیارد در سطح جامعه و تمایل بعضی مراکز آموزش عالی به استفاده از آن، نظر مراجع عظام تقلید در این خصوص چیست؟
آیات عظام امام، تبریزی، خامنهای، صافی، فاضل، مکارم و نوری: اگر در نظر عرف وسیله قمار شناخته شود، بازی با آن جایز نیست؛ هر چند بدون برد و باخت باشد.
آیتالله بهجت: بازی با بیلیارد جایز نیست.
آیتالله سیستانی: اگر در نظر عرف محل، وسیله قمار شناخته شود، با برد و باخت حرام است و بنا بر احتیاط واجب، بدون برد و باخت هم جایز نیست.
آیتالله وحید: اگر در نظر عرف وسیله قمار شناخته شود، با برد و باخت حرام است و بنا بر احتیاط واجب، بدون برد و باخت هم جایز نیست.
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: احکام شرعی بازی کامپیوتری تخت نرد سایت قماربازی صورت برد و باخت آیات عظام بهجت برد و باخت بدون برد و باخت آیات عظام امام بازی با شطرنج چه حکمی برد و باخت اشکال ندارد نظر عرف بازی با آن همه مراجع آلات قمار خامنه ای اگر بدون شرط بندی آیت الله
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۷۳۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نامگذاری روزی به نام یک شهر برای اولین بار در شیراز انجام شد
به گزارش خبرنگار مهر، آیتالله لطفالله دژکام در خطبههای نماز جمعه این هفته نماز جمعه ابتدا به ابعاد جنگ ترکیبی دشمن علیه ما پرداخت و با بیان اینکه جنگ نظامی از سال ۵۹ به ما تحمیل شده بیان کرد: در این خصوص رهبر انقلاب تاکید کردند که هر روز مستمر باید در عرصه نظامی نوآوری داشته باشیم در غیر این صورت شکست خواهیم خورد.
خطیب جمعه شیراز خاطرنشان کرد: در جنگ اقتصادی و فرهنگی نیز باید به نقطهای چون نقطه نظامی برسیم که بتوانیم هر حمله دشمن را با پاسخی قاطع جواب بدهیم که در وعده صادق این را ثابت کردیم.
آیت الله دژکام با بیان اینکه یکی از موضوعات مورد تاکید رهبر معظم انقلاب مساله سبک زندگی اسلامی یا عاقلانه در مقابل سبک زندگی غیراسلامی و جاهلانه است گفت: برای تقویت سبک زندگی اسلامی و رواج بیشتر آن نیاز داریم که سبک زندگی غربی را خوب بشناسیم.
طبق دستور عقل هم شراب و قمار ضرر دارد
وی با اشاره به آیه ۲۱۹ سوره مبارک بقره «ای پیامبر! در رابطه با شراب و قمار از تو سوال میکنند به آنها بگو که شراب و قمار ضرر زیادی دارد» تاکید کرد: شرب خمر و قمار بازی ضرر دارد و عاقل به دنبال ضرر نمیرود و زندگی اسلامی عاقلانه است اما سبک زندگی غربی عقل را کنار گذاشته و دنبال صرفه مقطعی است.
امام جمعه شیراز با بیان اینکه در این چند روز اخیر خبری مطرح شد که جوانی از بین میرود خاطرنشان کرد: ما انسان هستیم و عاطفه داریم و از مرگ یک انسان ناراحت میشویم بنابراین برای اینکه خداوند از این مرگها جلوگیری کند میفرماید که از این کار دست بکشید.
حد و حدود اسلامی در تمام مراتب جامعه رعایت شود
وی با بیان اینکه اکنون داد مردم برای گرانی و درمان بالا است و خیلی از این موارد به بخش درمان تحمیل میشود تاکید کرد: در منابع و کتب مختلف به مضرات شراب اشاره شده و حتی یکی از دانشمندان گفته که اگر نصف شرابفروشیها تعطیل شود، نصف بیمارستانها تعطیل خواهند شد.
وی با تاکید بر اجرای عدالت در حدود الهی و با بیان اینکه حتی اگر علم هم داشته باشیم و عقل وجود نداشته باشد، جان در عذاب است گفت: مبلغان مذهبی است باید در این زمینه سخن قرآن و خدا را به گوش مردم برسانند و مدیران کشور در ردههای مختلف باید قانون را اجرا کنند و در شهر نیز باید به قانون عمل شود و مجموعههای اجرایی کشور هرچیزی که قاضی محترم از روی علم و عدالت تشخیص داد را بپذیرند.
مطالبهگران آداب مطالبهگری را به جای بیاورند
امام جمعه شیراز با بیان اینکه رسمی به اسم مطالبه گری در برخی ایجاد شده که بدون حتی ذرهای تشکر از اقدامات صورت گرفته تنها به مطالبه میپردازند گفت: مطالبه گری خوب و لازم است اما باید کارهای مثبت انجام شده هم ذکر شود تا مایه دلگرمی خدمتگزار شود زیرا انسان ناسپاس مورد غضب خداوند قرار میگیرد.
روز شیراز یک نوآوری بود که مورد استفاده تمام شهرها قرار گرفت
آیت الله دژکام با اشاره به ۱۵ اردیبهشت، روز شیراز گفت: نامگذاری این تاریخ به نام شیراز نخستین بار در کشور اتفاق افتاد و بعد از شیراز شهرهای دیگر نیز روز خود را معین کردند که این یکی از نوآوریهای شورای شهر شیراز در کنار دیگر نوآوریها بوده است و مسلماً شیراز به عنوان وطن ما حق دارد و ما هم شهرمان را دوست داریم.
وی افزود: شیخ اجل سعدی در یکی از غزلهای خود میگوید که «سعدیا حب وطن گرچه حدیثی است صحیح … نتوان مرد به سختی که من اینجا زادم.»
امام جمعه شیراز ضمن تشکر از محرومیت زدایی شکل گرفته در محلات شیراز گفت: در عرصه خدمات شهری، محیط زیست و سلامت شهری تلاشهای خوبی انجام شده که گزارش اقدامات صورت گرفته به مناسبت روز شیراز منتشر میشود.
وی افزود: متروی حرم مطهر نیز باید مورد توجه مسئولان باشد که تاکنون اقدامات خوبی شکل گرفته اما ما تا زمان رسیدن به نتیجه صبر خواهیم کرد تا عرض ادب مردم به ساحت مقدس حرمین، آسان شود.
کد خبر 6095808